Kolmessa kuukaudessa vapaaehtoiset nettiopastajat auttoivat Vammalan Eläkeliiton yhdistyksen jäseniä tietotekniikkaan liittyvissä pulmissa yli 150 tuntia. Mutta mitä oikeastaan tapahtui? Kysyin asiaa yhdeltä Vammalan yhdistyksen nettiopastajista, Seppo Nissiseltä (72).

”Vammalan yhdistyksessä päätettiin viime vuonna panostaa vuoden 2017 aikana nettiopastamiseen.” Seppo kertoi puhelimessa. ”Yhdistyksestä lähetettiin minut ja Marja-Leena Haapaviita LähiVerkko-projektin Satakunnassa järjestämään nettiopastajien perehdytyskoulutukseen.”

Helmikuun alun koulutuksen innoittamana Seppo ja Marja-Leena kertoivat tietotekniikan vertaistuellisen opastustoiminnan mahdollisuuksista heti seuraavassa yhdistyksen kuukausitapaamisessa. Salista tuli innostuneita kommentteja: ”Kyllä tätä on odotettu!” Tapaamisen osallistujista kartoitettiin kuka tarvitsisi apua tietotekniikan käytössä ja mistä asioista. Noin 50 yhdistyksen jäsentä halusi apua tietotekniikan käyttöön ja yhdistyksestä saatiin yhdeksän vertaisohjaajaa opastamaan.

Nettiopastatukseen keskittyneet: Tiukkaa keskittymistä nettiopastuksen alussa Alk. vas. takarivi: Eila Heinonen, Marja-Leena Haapapaviita (opastaja), Sirpa Knuutti, Matti Knuutti (opast.), Annikki Sivula, Eturivi: vas. Marjatta Rahko, Matti Lindroos (opast.), Tuula Peltonen, Kaarlo Maunu (opast.)
Kuva: Minna Isotalo/Alueviesti

”Seuraavalla viikolla kerättiin opastajaporukka koolle, istuttiin yksi iltapäivä ja mietittiin mitäs nyt tehdään.” naurahtaa Seppo Nissinen. Nopeasti aloitettiin maanantaisin ja perjantaisin kaksi tuntia kerrallaan tapaava alkeisryhmä. Nopeasti kuitenkin paljastui, että teemakerrat voisivat toimia paremmin kuin alkeisryhmä. Esimerkiksi valokuvakirjojen teko keräsi runsaammin väkeä.

”Kevään aiheita on ollut Omakanta, reseptien uusinta, laboratorion ajanvaraus… Yksi teema toteutettiin niin, että keräsin erilaiset sähköiset kirjautumistavat eli mobiilitunnistautuminen, verkkopankkitunnukset ja sähköinen henkilökortti. Sitten käytiin niistä diasarja läpi.” kertoo Seppo.

Digikurssi: Teemana kuvakirjan luominen. Vas. alk. Seppo Nissinen, Maire Leppäniemi (opast.), Matti Knuutti (takana, opast.), Marjatta Paunuvuori, Matti Lindroos (opast.,hankkeen vastuuhenkilö yhd.hallituksessa), Marjatta Bergin olkapää :-).
Kuva: Minna Isotalo/Alueviesti

Sepon mukaan onnistuneen opastustoiminnan aloituksen taustalla on ollut neljä asiaa:
1. Osa nettiopastajista on ollut jo aikaisemmin apunen-toiminnassa mukana. Auttavan vapaaehtoistoiminnan idea on olemassa. Se on sisäistetty perehdytysmateriaalin ja konkreettisen tekemisen kautta.
2. Omassa yhdistyksessä on hyvä porukkahenki.
3. Nettiopastajilta löytyy sen verran kykyä ja taitoja, ettei ole sormet suussa jouduttu istumaan.
4. Pedagogisista taidoista ei voi sanoa mitään… nettiopastajien peruskoulutuksesta on ollut apua ja Netikäs-verkkokurssilla mukana roikkumisesta.

Raili opastaa verkkopankin käyttöön. Vas. Marjatta Berg ja oik. Raili Nissinen.
Kuva: Minna Isotalo/Alueviesti

Nettiopastajia toimii Suomessa jo monilla paikkakunnilla niin Eläkeliiton, kuin myös muiden järjestöjen kautta. Toiminta koetaan tärkeäksi ja mielekkääksi vapaaehtoisten ja opastettavien mielestä. Tästä kertoo sekin, että LähiVerkon tekemässä kyselyssä 97 % opastajista suosittelisi toimintaa muillekin vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneille.

Teksti: Ida-Maria Pankka, LähiVerkko

 

 

1 kommentti - Keskustele aiheesta