Virtuaalimaailmoja ja digitaalisia pelejä

Digitaalinen pelaaminen ei ole vain lasten ja nuorten harrastus. Yhä useammat ikäihmiset pelaavat erilaisia pelejä älylaitteilla, tietokoneella tai pelikonsoleilla. Pelaaminen voi tuoda arkeen viihdettä ja iloa, mutta samalla ne voivat parantaa erilaisten laitteiden käyttötaitoja. Esimerkiksi tabletlaitteella pelatessa harjoittelee kosketusnäytön käyttöä. LähiVerkko-projetkin aikana virtuaalimaailmat (VR eli virtual reality) sekä lisätty todellisuus (AR eli Augment reality) kehittyivät ja nousivat myös kiinnostavaksi osaksi projektin osa-alueita. Virtuaalitodellisuutta haluttiin kokeilla osana ikäihmisten parissa tehtävää vapaaehtoistoimintaa ja ylisukupolvista toimintaa.

Digitaaliset pelit ja virtuaalimaailmat olivat erityisenä painopisteenä vuonna 2016. Koko projektiaikana toteutettiin:

  • Ikäihmisille suunnattuja digitaalisten pelien kokeilupajoja SeniorSurf-päivissä ja muissa ikäihmisten tapahtumissa.
  • Virtuaalimaailmojen tutustumista yhdessä koululaisten (OppilasAgentit) ja palvelutalojen väen kanssa.
  • Kaikki pelaa! Ikäihmisille suunnattu peliseminaari syksyllä 2016.

 

Kokeillaan digitaalisia pelejä yhdessä!

”Minähän voitin!” 
Mies, 69, pelattuaan golfia pelikonsolilla. 

Digitaalisten pelien pelaaminen voi tuntua useista nuorten jutulta ja itselle ehkä liian vaikealta. Pelipajoissa on ideana mahdollisuus kokeilla yhdessä muiden kanssa erilaisia digitaalisia pelejä. Pelipajoja on helppo toteuttaa erilaisissa tilaisuuksissa.  Pelit voivat olla älypuhelimella tai tabletilla pelattavia, tietokonepelejä tai konsolipelejä. Pelipajassa voidaan kisailla yhdessä vaikka musavisassa tai golfissa. Kokeilemalla erilaisia pelejä voi löytää itselleen sopivia pelejä tai vaikka uuden laitteen arjen tueksi, koska pelipajoissa voi päästä kokeilemaan esim. tabletlaitteita, joita ei kotoa kaikilta löydy.

Tyhjältä pöydältä ei tarvitse lähteä pelipajoja toteuttamaan. Teimme toteutuksen tueksi pelityöpajojen vetämisestä oppaan, jota voit lukea ja ladata käyttöösi täältä.

PELITAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN PÄHKINÄNKUORESSA

  • Miettikää, kenelle tapahtuma on suunnattu ja paljonko sinne halutaan osallistujia.
  • Tehkää suunnitelma sisällöstä eli siitä, mitä tapahtumassa tehdään.
  • Hankkikaa mahdolliset ulkopuoliset luennoitsijat/alustajat ja avustajat.
  • Päättäkää, kuinka monta peliohjaajaa tarvitaan ja keitä he ovat.
  • Markkinoikaa tapahtumaa kohderyhmälle ja rohkaiskaa osallistumaan.
  • Varatkaa tila ja muistakaa varata aikaa myös tilan valmisteluun.
  • Valitkaa pelit, jotka voisivat kiinnostaa osallistujia.
  • Varmistakaa, että tekniikka toimii.
  • Nauttikaa yhdessä pelaamisesta ja oivaltamisesta!
  • Kerätkää palautetta osallistujilta ja kehittäkää toimintaa toiveiden mukaan.

 

Matkalla menneessä virtuaalilaseilla!

”No jos tuommoinen olisi luonnossa, ei paljon sinne uskaltaisi. Se oli ihan lähellä mutta kuitenkin siellä virtuaalisessa. Ei pelottanut kun tiesi, ettei se ole totta. Muuten olisi saattanutkin.”
Nainen, 80, Dinosaurus-sovelluksesta.

Virtuaalimaailmatyöpajoissa kokeiltiin miltä virtuaalimaailmat vaikuttavat ikäihmisiin. Kokemukset olivat yleisesti ottaen positiivisia. Mahdollisuus päästä kävelemään Rooman katuja tai ihmettelemään erilaisia mereneläviä toivat naurua ja iloa palvelutalon arkeen. Alakoululaiset OppilasAgentit toimivat oppaina ja neuvojina vr-lasien käytössä ja virtuaalipelien pelaamisessa. Ylisukupolvinen toiminta sopi loistavasti virtuaalipajoihin.

Jos haluat toteuttaa itse virtuaamaailmatyöpajoja tutustu LähiVerkon tekemään oppaaseen täältä. Saat siitä vinkkejä ja neuvoja pajojen toteuttamiseen. Pajojen toteuttaminen ei ole vaikeaa ja on mahdollista, jos sinulta löytyy tarvittavat laitteet. Kannattaa muistaa, että virtuaalilaseja ja niihin sopivia älypuhelimia voi myös saada lainaan. Kannattaa tiedustella esimerkiksi paikallisesta kirjastosta onko heillä tarjolla laitteita.

Mekin pelaamme!

Kaikki Pelaa! -seminaarin taustalla oli ajatus herätellä ihmisiä näkemään ikäihmisetkin digitaalisten pelien pelaajina. Ikä ei katso pelaamisharrastusta, vaan suhtautumisemme digitaalisiin peleihin.

Seminaaripäivän materiaalit ovat koottu tälle sivulle. Käy katsomassa päivän puheenvuoroja ja aistimassa tunnelmaa.

Seminaaripäivä oli kertaluonteinen, mutta toivottavasti joku taho lähtee rohkeasti toteuttamaa päivää uudestaan. Kiinnostusta varmasti löytyisi!